Een universele managementfilosofie
Even terug naar het begin, want wat is Lean en hoe kan deze inmiddels populaire term met behulp van ons waardevol zijn voor jouw organisatie?
Lean is een universele management-filosofie om klantwaarde te leveren binnen een organisatie en processen te optimaliseren. Lean begint bij het werk – de acties die direct en indirect waarde creëren voor de klant – én de mensen die dat werk doen.
Continu leren en verbeteren
Door voortdurend te experimenteren, leren werknemers en managers te innoveren in hun werk, of het nu fysiek- of kenniswerk is. Dit alles voor een steeds toenemende klanttevredenheid, hogere kwaliteit en minder moeite.
Daarom is een organisatie die wordt gekenmerkt door de Lean filosofie zeer adaptief aan haar steeds veranderende omgeving en klantwensen. Dit vanwege de zeer systematische aanpak waarbij continu leren en verbeteren centraal staat.
Een holistische aanpak
In plaats van te focussen op details, bekijk je de organisatie immers als een systeem met de daarbij horende componenten die van belang zijn. Van leiderschap, processen en klantwaarde tot de besturing en ontwikkeling van medewerkers.
Door zo’n holistische aanpak streef je als vanzelf een hoger doel aan, namelijk een verandering in de bedrijfscultuur. Lean legt daarbij de verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Zo is iedereen – van stagiaire tot CEO – verantwoordelijk voor het beoogde en gezamenlijke einddoel.