Waarom je je werknemers zou moeten coachen en hoe je dit doet


Het gezegde luidt: ‘Geef je iemand een vis, dan voed je hem of haar voor een dag. Leer je iemand vissen, dan voed je diegene voor de rest van zijn of haar leven.’

Die logica is de reden waarom je je medewerkers moet coachen. De meeste managers besteden echter nog te veel tijd aan het geven van oplossingen. Zo komt er iemand binnen met een vraag, de manager luistert lang genoeg om een mening te vormen en geeft dan het beste antwoord. En precies dan geef je werknemers vis, in plaats van hengels.

Andersom gaat coaching juist over de medewerker het gesprek laten leiden, waardoor hij of zij nieuwe vaardigheden ontwikkelt om over uitdagingen na te denken. Dat zorgt voor groei en stelt medewerkers in staat productiever én onafhankelijker te zijn. Maar, waar begin je?

Effectieve coaching begint met het volgen van drie principes: wees nieuwsgierig, laat de medewerker leiden en manage de hele persoon.

1. Wees nieuwsgierig
Coaching begint én eindigt met het stellen van vragen. In plaats van oplossingen te bieden, gaat coaching veel meer over het stellen van de juiste vragen. Op deze manier stel je de medewerker in staat om zelf na te denken en het probleem op te lossen.

2. Laat de medewerker leiden
Zodra een van je medewerkers een probleem voorlegt, is het waarschijnlijk je gebruikelijke reactie om direct een ​​oplossing te bieden. Om een ​​effectieve coach te zijn, moet je echter precies het tegenovergestelde doen en vragen stellen om de medewerker het probleem zelf op te laten lossen.

Een goede oefening, omdat medewerkers over het algemeen zelf met een vergelijkbare – of zelfs betere – oplossing komen, als ze gedwongen worden hierover na te denken. Bovendien zal diegene zich als persoon ontwikkelen omdat het hem of haar een duidelijker perspectief geeft op wat er is misgegaan en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

3. Manage de hele persoon.
Als coachend manager moet je je realiseren dat er vandaag de dag geen scherpe grens meer is tussen werk en privé. De realiteit is dat persoonlijke zaken van invloed kunnen zijn op het werk van iemand. Als je een medewerker dus effectief wilt coachen, moet je de hele persoon managen. Stel bijvoorbeeld dat je een werknemer hebt wiens prestatie plotseling flink daalt. Vaak, wanneer dit gebeurt, zit hier een persoonlijke reden achter. Reden te meer om te investeren in een vertrouwensband, zodat werknemers zich dermate op hun gemak voelen dat ze de kern van hun probleem met je willen bespreken, zodat je samen een oplossing kunt vinden.

1 + 1 + 1 = 4
Coachen is hard werken, maar de voordelen zijn enorm. Het succesvol coachen van een medewerker leidt tot ongelooflijke groei, een dieper level van vertrouwen en een veel meer betrokken medewerker die jouw team naar een hoger plan kan tillen.

Ben jij een manager, teamleider of directeur en denk jij na het lezen van dit artikel: hier wil ik wat mee, maar hoe? Neem dan contact met ons op. Vonkers is gespecialiseerd in het begeleiden van dit soort coachingstrajecten.

Scroll naar boven