Hybride werken, wat werkt en wat niet?


Iedereen heeft het deze dagen over terug naar kantoor in een hybride werkvorm. En allemaal hebben we onze mening en maken we onze eigen keuzes. Maar de waarheid is dat niemand precies weet wat werkt en wat niet werkt. Dus we experimenteren en dan implementeren we wat het beste werkt of lijkt te werken.

Een grote uitdaging
Voor werkgevers is het van belang om samen met de medewerkers te bepalen hoe hybride werken eruitziet. En vanuit mijn eigen ervaring als teammanager weet ik dat hybride werken een uitdaging is en alleen werkt als je er heel bewust mee omgaat. Zorg dat je luistert naar alle stemmen in de organisatie om zeker te weten dat iedereen zich gehoord voelt. Om vervolgens sámen een plan te maken dat bijdraagt aan een sterke basis voor toekomstige samenwerkingen, op afstand én fysiek samen. En hoe zorg je er nou voor dat alle stemmen gehoord worden, zonder dat je uren spendeert aan het interviewen van mensen in de organisatie? Ik heb een fijne tool die helpt bij dit belangrijke proces!

Probeer het zelf!
Je zet mensen bij elkaar in een kamer, live of virtueel. Je legt het onderwerp hybride werken midden in de kamer. Vervolgens vraag je mensen om hun mening te geven over het onderwerp. Hieruit selecteer je vier of vijf verschillende meningen (lees: stemmen). Dan vraag je mensen om plaats te nemen op de plek die hen het meeste aanspreekt en om te vertellen hoe het voelt om daar te staan. Vervolgens vraag je welke mening het meeste afwijkt van wat ze zelf vinden en om juist daar eens plaats te nemen. Vraag ze vervolgens om vanuit die positie te vertellen hoe het voelt om daar te staan en wat er waar is van die eerder gevormde mening. Dan breng je een gesprek op gang tussen de verschillende posities, om te horen wat er leeft in de groep en wat belangrijk voor hen is.

Nieuwe energie en inzichten
Spreken vanuit een ander standpunt of mening, een die niet vertrouwd of comfortabel voor je is, levert nieuwe informatie op. Het leidt tot nieuwe energie en inzichten. En zorg ervoor dat de nieuwe informatie wordt vastlegt in een actieplan, anders is de opbrengst binnen no-time vervlogen. We noemen dit proces ook wel ‘Deep Democracy’.
Ik wens je veel succes met experimenteren en ik hoor ontzettend graag wat het heeft opgeleverd voor jouw team of organisatie!

Deze blog is geschreven door Vonker Annetje Suorsa. Als je meer over Annetje en haar doeltreffende werkwijzen wilt weten, check dan haar Linkedin profiel of bezoek haar website, dare2engage.nl.

Scroll naar boven