Henri

Ad van Olphen kwam bij ons, geïnspireerd door Ricardo Semler en het boek 'De laatste manager'. Hij worstelde met de vraag hoe hij in een operationele omgeving de verantwoordelijkheden kon verdelen over zichzelf en zijn medewerkers. Hij wist wat hij wilde, maar een begin maken bleek een stuk lastiger.

vonkers_henri_ad van olphen.jpg
Per 1 januari ga ik een dag minder werken en dat vind ik knetterspannend. We zijn nu een jaar echt op reis gegaan met heel Henri. Al veel langer speelde ik met de vraag, hoe zou ik zelfsturing bij operationele teams moeten aanpakken?

Door te beginnen om het programma voor en door de mensen te laten vorm werd het iets van de organisatie en niet meer van mij alleen. Zo gaaf om (onverwacht) talent op te zien staan. De resultaten zijn bemoedigend, maar we zijn er zeker nog niet. Maar als we elke dag een stapje dichterbij onze ambitie komen, kan ik met vertrouwen meer tijd gaan besteden aan andere dingen dan het bedrijf.
— Directeur Ad van Olphen

De ABC methodiek

Door de ABC methodiek toe te passen hebben we binnen 9 maanden het bedrijf en de medewerkers zien groeien. Vooraf is er een organisatiescan geweest waarbij 20% van het hele bedrijf is geïnterviewd. Iedereen, zowel management als medewerker, blijkt heel trots op het bedrijf en de prestaties die ze leveren. Iedereen gaat met plezier naar z'n werk, maar de prestaties komen niet vanzelf tot stand en worden soms aangestuurd door kracht in plaats van souplesse. Tijd voor actie!


Aan de slag

De climax van de A fase was met vlag een wimpel de ambitiedag met het management. De resultaten uit de organisatiescan en inspiratiebezoeken bij andere bedrijven werden besproken en vanuit hier is een richting geformuleerd waar iedereen naartoe willen werken en met welke teams dat moet gebeuren.


Basis op orde

In fase A zijn de teams samengesteld en in fase B zijn deze teams gaan draaien, waarbij de medewerkers aan het roer staan. Elk team heeft een eigen opdracht opgezet en daaruit zijn mooie en indrukwekkende resultaten gekomen. Zo is er een medewerkersenquête ontwikkeld en zijn er medewerkersdagen opgezet waar de hele organisatie samen praat over bepaalde thema's en van waaruit weer nieuwe plannen tot concrete acties worden omgezet. Een hele actieve fase waarin veel gebeurt en de energie begint te stromen.

Het hoogtepunt was voor mij de medewerkersdagen, waarbij het normale personeel naar voren stapt en zich op een andere manier laat zien. Ik heb de hele dag een glimlach van oor tot oor gehad!
— Sander Bosch

Change moment

Het omslagmoment: the change moment. Tijdens één dag, die bij Henri de 'living the brand' sessie werd genoemd, blikken we terug op de afgelopen periode. Een belangrijk punt op de agenda was de aankondiging van een reorganisatie. Naar aanleiding van een pilot, waarbij een autonoom team de productie leidde, bleek dit zo'n succes dat een dergelijke insteek voor alle teams wordt opgezet.


Duurzaam succes

De methodiek kent een A, B en C fase, maar door de reorganisatie die uit fase C is gerold hebben we een vierde fase opgestart. Tijdens deze periode zijn de samengestelde teams live gegaan die ontstaan zijn tijdens de reorganisatie. Het operationeel management team is door ons opgeleid tijdens de trainingen 'inrichten voor succes', waarbij word gekeken naar voorbereidingen, en 'sturen op succes', waarbij het vooral draait om organisatiestructuren, strategie en andere zaken. 

 

Uitkomst en resultaten

De ABC methodiek heeft voor een reorganisatie gezorgd waarbij de bestaande ploegen worden omgezet in autonome teams. En juist nu, het moment waarop wij weg zijn, komen de echte veranderingen teweeg. Wij blijven daarom altijd in de buurt voor begeleiding, maar ze moeten het zelf gaan doen. Zo steekt onze gedachtengang ook in elkaar: alles zit al in het team, wij helpen het eruit te laten komen. Wij lokken mensen uit hun comfort zone op een manier die leuk is. We begeleiden een hele organisatie, maar vooral ook op individueel niveau om per persoon te kijken wat zij in zich hebben en hoe zij dat kunnen inzetten binnen het bedrijf.

De geweldigste dag die ik in m’n leven heb gehad was de medewerkersdag. Ik was zo gestresst dat ik er twee nachten niet van heb geslapen. Uiteindelijk heb ik iets gedaan waarvan ik niet wist dat ik het zou kunnen, namelijk het begeleiden van een groep. Jullie hulp en aandacht heeft me tijdens het hele proces ontzettend goed gedaan.
— Henk, medewerker Henri over de medewerkersdag

Aan de slag!

Inspirerend, he? Dit kunnen we ook voor jouw organisatie betekenen! Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?Neem dan gerust contact met ons op. We horen graag van je.