25 mei 2020

Hoe het coronavirus onze werkvloer verandert

Dat het coronavirus van grote invloed is op de werkvloer van nu is een feit. Van productiviteit tot het werkgeluk – we kunnen er eindeloos over praten. Wie dit ook doen zijn de copywriters van McKinsey. Met onderbouwde onderzoeken geven zij hun kijk op hoe het heersende coronavirus zorgt voor grote veranderingen in het huidige bedrijfsleven – iets dat wij als Vonkers vanzelfsprekend op de voet volgen. Niet te meer omdat wij op zeer korte termijn zelf ons eigen programma zullen lanceren – hierbij begeleiden we organisaties, teams en managers om hun vroegere aanpak te transformeren naar een variant waarbij ‘het nieuwe abnormaal’ een grote rol speelt.

Kees Verschoor – gewaardeerd Vonker – nam een aantal artikelen van McKinsey onder de loep en vertelt aan de hand van geselecteerde quotes wat zijn kijk hierop is en hoe hij dit koppelt aan Vonkers’ werkwijze. 

In het artikel COVID-19: implicaties voor het bedrijfsleven stelt McKinsey dat Reopening is a massive natural experiment — make sure you learn from it + Leaders should build learning and adaptation into their reopening plans from the start.”  Kees vertelt: “Mensen maken het absolute verschil – gelukkige medewerkers dus. Dit is één op één te herleiden naar onze missie en visie dat samenwerken loont. Vonkers helpt organisaties bij het leren en verbeteren, juist door zelforganisatie, Agile werken, wendbaarheid tonen en (team)coaching.”

In De toekomst is niet meer wat het was: gedachten over de vorm van het volgende normaal doet McKinsey een boekje open over resilience én efficiency – oftewel: veerkracht en efficiëntie. Kees vertelt hierover: “Dit kenmerkt wederom de balans tussen een veerkrachtig en wendbaar team alsook het samen verbeteren om daarmee toekomstbestendig te blijven. In het artikel spreken ze ook over the rise of the contact-free economy – dit valt mooi te koppelen aan het feit dat we zelfstandig werken als een netwerk. Daarbij maken we echter veel gebruik van moderne technologie om op afstand samen (met klanten) te kunnen werken. Denk hierbij aan zogenaamde blended services, wat staat voor on- én offline samenwerken.” 

Tenslotte viel ons het artikel Digitale strategie in tijden van crisis op. Hierin stelt McKinsey dat “A crisis demands boldness and learning” oftewel: een crisis vereist lef en de wil om te leren. Kees’ visie hierop: “We zijn zelf lefgozers door een coöperatie te beginnen en daarnaast super leergierig, óók in onze samenwerkingen om een ander te leren kennen en daardoor samen succesvol te worden. Dit doen we dagelijks door samen met organisaties, teams en managers flexibel te bouwen én wendbaar te zijn. Eén van de dingen die McKinsey stelt in dit artikel is “Maak het het eenvoudig en behoud je focus” – oftewel: lean én agile – iets dat ons Vonkers perfect past.”

Benieuwd naar ons nieuwe programma om bedrijven te ondersteunen in hun terugkeer naar een fysieke organisatie? Houd onze website én social media kanalen dan nauwlettend in de gaten. Binnenkort meer!

LEES OOK:

Vonker aan het woord: Manon Diepenmaat

VONKER AAN HET WOORD: MANON DIEPENMAAT De zomer nadert. Reden te meer om weer eens één van onze Vonkers in de spotlights te zetten. En wat voor één! Dit keer geven we Manon Diepenmaat het woord. Manon heeft als Vonker naast een bruisende onderneming namelijk meerdere boeken geschreven. En heb jij nou zin om deze

5 x Podcasts voor een leerzame zomerdag

5 x Podcasts voor een leerzame zomerdag Podcasts zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Van een eenzame autorit tot een wandeling met de hond door het bos – met een podcast in je oren worden die dagelijkse ‘moetjes’ opeens vele malen leuker én leerzamer. Want dat het meer is dan alleen

Scroll naar top

Wie gun jij een gratis training?

Bij Vonkers geloven we in geven en krijgen. Daarom geven we de laatste twee plaatsen voor de training “Sales op jouw eigen.wijze” ter waarde van 149 euro excl. btw gratis weg.