11 maart 2019

Waarom een technische opdracht een menselijke aanpak kreeg

Wij doen een aantal mooie opdrachten bij drie van de grootste gemeenten in Nederland; Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Onze Vonkers zijn daar met veel enthousiasme aan de slag. Ieder met hun eigen inbreng en eigen aanpak, maar ook met de herkenbare Vonkers touch. Maar wat doen we nou eigenlijk bij die gemeenten en wat is dan die Vonkers touch?

In dit drieluik geven we je een inkijkje in onze wereld door de ogen van onze opdrachtgevers uit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. In dit deel staat gemeente Utrecht centraal.

Auteur: Francien Horrevorts

Parkeerbeleid sturen op basis van data

Gemeente Utrecht beheert een aantal garages binnen de gemeente. Deze garages worden gebruikt door veel verschillende doelgroepen. Bedrijven hebben overdag parkeerruimte nodig, winkelend publiek ook, maar bewoners juist meer in de avonden en het weekend. Hoe staat het eigenlijk met de bezetting van deze garages en hoe kan de gemeente met deze gegevens de parkeerdruk en aantal auto’s in de stad het best beheersen?

Veronique Hulsenbosch, de opdrachtgever vanuit Gemeente Utrecht, vertelt meer over de opdracht en de samenwerking met onze Vonker, Fernand Bosman.

Fernand is heel enthousiasmerend en kan mensen heel goed uitdagen, prikkelen en bewust maken van hun rol.

WAT HOUDT HET PROJECT IN?

Ons doel is een leefbare stad, met daar waar het kan minder geparkeerde auto’s op straat. Door beter gebruik te maken van de garages, kunnen we in een aantal gebieden toe met minder straatparkeren. Met dit project krijgen we een dashboard, een tool die alle data over het gebruik van de garages verzamelt. Hiermee kunnen we sturen op de bezetting door bijvoorbeeld promotie te maken voor bepaalde doelgroepen of meer of minder abonnementen te verkopen aan bewoners.

WAT WAS HET PROBLEEM?

Tot nu toe maakten we wel gebruik van data over het gebruik van garages, maar veel te weinig. Daar wilden we een slag in maken en echt sturen op de data. Dit hebben we eerder wel zelf geprobeerd, maar binnen de organisatie liepen we steeds tegen problemen aan, omdat de taken bij niemand waren belegd. Daardoor kwamen we niet verder. We hadden echt hulp nodig om dit op poten te krijgen.

WAT WAS HET DOEL VAN DE OPDRACHT, WAT WIL JE BEREIKEN?

Het doel was een werkende tool om parkeergarages op de beste manier te bezetten. Daarnaast moesten we er intern voor zorgen dat verschillende afdelingen binnen de gemeente met elkaar gingen samenwerken. Er moest een nieuwe werkwijze worden gemaakt.

HOE KWAM JE BIJ VONKERS TERECHT? WAT SPRAK JE AAN?

Ik kwam via een collega van Fernand met hem in contact. Wat ik heel prettig vind, is dat Fernand heel gestructureerd werkt en open communiceert. Als opdrachtgever vond ik het belangrijk dat hij van te voren goed kan vertellen wat hij van plan is. In dit project kwam hij er al gauw achter dat de koers moest wijzigen. Onze medewerkers moesten eerst bewust zijn van de taken en zich hier verantwoordelijk voor voelen. Dus daar heeft hij eerst energie ingestoken. Wat ik heel fijn en belangrijk vond, is dat hij direct een andere aanpak voorstelde, om onze organisatie klaar te stomen voor de verandering.

HOE VERLIEP HET PROJECT? WELKE METHODEN ZIJN GEBRUIKT?

We hebben het project op tijd afgerond. Fernand heeft volgens afspraak geleverd, waarbij we focus hebben gelegd op bewustwording intern en afronding bij 1 garage in plaats van alle. Maar er ligt nu zo’n heldere structuur dat we zelf met de andere garages aan de slag kunnen. Wat me opviel aan zijn werkwijze, is dat hij luistert en kijkt hoe wij werken en zich aanpast aan wat hier gangbaar is. Hij gebruikte onze manier van werken als kapstok voor de werkwijze in dit project.

Gemeente Utrecht doelgroep defineren

Hoe verliep de samenwerking?

Iedereen werkt graag met Fernand samen, het gaat heel harmonieus. Ik kan goed aangeven wat ik belangrijk vind. Hij is een prettige sparring partner en als focus anders moet, dan doet hij dat. Hij weet mij goed op de hoogte te houden of te overtuigen dat een bepaalde stap nodig is. Wat ik ook belangrijk vind, is dat hij blijft benoemen hoe ver hij is van het einddoel. Hij zorgt ook echt voor verankering van de nieuwe werkwijze en afspraken, zodat het voor iedereen helder is wat er moet gebeuren als hij weg is. Zonder open eindjes. Daar ben ik heel enthousiast over.

Wat me opviel aan zijn werkwijze, is dat hij luistert en kijkt hoe wij werken en zich aanpast aan wat hier gangbaar is. Hij gebruikte onze manier van werken als kapstok voor de werkwijze in dit project.

Filosofie van Vonkers is “ Werkgeluk en succes gaan hand in hand”.  Zie je dat terug?

Ja dat herken ik absoluut. Hij is heel enthousiasmerend en kan mensen heel goed uitdagen en prikkelen. Dat is echt één van zijn kwaliteiten. Zonder soft te zijn, maakt hij mensen bewust van hun rol in de organisatie. Verder kan hij goed verbinding en gezamenlijke verantwoordelijkheid brengen, waardoor iedereen bereid is om een stapje extra te zetten. Nu snappen onze medewerkers wat ze kunnen doen, welke bijdrage ze hebben en waarom dat logisch is vanuit hun eigen functie.

Benieuwd hoe Fernand of één van de andere Vonkers jouw organisatie verder kan helpen? Neem contact op met Fernand Bosman via 06 513 41 894 of stuur jouw vraag naar info@vonkers.nl

LEES OOK:

Wie gun jij een gratis training?

Bij Vonkers geloven we in geven en krijgen. Daarom geven we de laatste twee plaatsen voor de training “Sales op jouw eigen.wijze” ter waarde van 149 euro excl. btw gratis weg.